7 SEO tips for begyndere

Topplaceringen kommer ikke af sig selv

Som nybegynder inden for søgemaskineoptimering (SEO), skal du vide, at der ikke findes en eller anden magisk måde at få din webside op i toppen af Google, Yahoo eller Bing. Søgemaskiner arbejder ud fra komplekse algoritmer, og det tager tid og en kæmpe indsats at ”overbevise” dem om, at din webside fortjener en topplacering.

Når det er sagt, så skal vi også huske, at der er visse principper og grundregler, som du kan følge for at optimere din websides placering, og vi har samlet de 7 “vigtigste” SEO tips.

Denne guide virker!

Internettet er i dag oversvømmet med seo tips og råd, som er forklaret på et teoretisk niveau, som kun få forstår samtidig med, at de er svære at udføre i praksis. Dette har efter min overbevisning ført til en masse forvirrede webside ejere, der enten har opgivet SEO eller ikke får de forventede resultater og derfor bliver frustrerede.

Vores SEO tips omfatter SEO råd og vejledning, der virker. Jeg har testet strategierne i årenes løb på en række websider og opnået bemærkelsesværdige resultater. Der er selvfølgelig mange andre ting, du kan gøre for at øge din websides placering, men de tips du bliver præsenteret for her, giver dig en solid og pålidelig ramme, der er sikker og fungerer.

Vi har tilføjet eksempler fra vores egne websider for at hjælpe dig med at forstå, hvordan du kan anvende retningslinjerne på din egen webside.

 

1. Sidetitler og beskrivelser

Sidetitler

Sidetitler er et meget vigtigt element i SEO, og det er derfor først på listen. Mine studier, forsøg og resultater viser tydeligt, at sidetitler er meget vigtige for din placering på diverse søgemaskiner og især Googles søgeresultater! Gode og nøjagtige sidetitler vil give dig en stor konkurrencemæssig fordel i søgeresultaterne (set i forhold til en konkurrent som ikke har tænkt over sine sidetitler). De vigtigste retningslinjer for gode sidetitler er:

  • Hver side skal have en UNIK sidetitel, der meget præcist beskriver sidens indhold.
  • Sidens titel skal være kort og beskrivende (50-60 tegn inkl. mellemrum).

Forside titel: Din forsides titel kunne fx indeholde navnet på din virksomhed/webside og lidt vigtig information om virksomheden, produkter, service eller lignende.

Her ser du et eksempel på, hvordan vores forside titel ser ud:

SEO-Tips-forside titel

 

 

Undersiders titler: Dine undersider skal beskrive, hvad den pågældende side omhandler og selvfølgelig på en måde, så den ser spændende ud for læseren.

SEO-Tips-underside-titel

 

 

Beskrivelse

En sides beskrivelse (meta tag) er næsten lige så vigtig. Den giver brugeren (den søgende), Google og alle de andre søgemaskiner en kort (dog længere end titlen) beskrivelse af sidens indhold. Google kan vælge at vise, hvad du skriver i din meta tag som en kort ”snip” (beskrivelse) eller selv prøve at finde og vise et udpluk af din sides tekstindhold. Den sidste løsning er som regel noget juks, og du bør derfor gøre dig umage med at beskrive indholdet, så Google vælger DIN fortolkning af indholdet (Google plejer nu at bruge ejerens fortolkning, hvis der altså er en). De vigtigste retningslinjer for en god beskrivelse er:

  • Hver side skal have en UNIK sidebeskrivelse, der meget præcist beskriver sidens indhold.
  • Sidens titel skal være kort og beskrivende (140-156 tegn inkl. mellemrum).
  • Undgå helst at gentage for meget af sidens titel i beskrivelsen.
  • Lad være med at fylde beskrivelsen op med søgeord (keywords).
  • Prøv at bruge beskrivelsen som en form for reklame for siden så brugerne (den søgende) får lyst til at besøge siden.

Se hvordan vi har gjort her:
SEO-Tips-Meta-tag

 

 

 

2. Permalink struktur

En sides permalink struktur er et udtryk for at beskrive sidens URL struktur (kategorier/tags) eller individuelle opslag (posts). Din permalink struktur bliver vist i browser adressens bar, se eksemplet nedenfor:

SEO-Tips-URL-struktur

 

 

 

 

Retningslinjer for en optimeret linkstruktur:

  • Gør dine URLs simple og nemme at forstå for søgemaskinerne og brugeren (mennesket).
  • Brug bindestreger (-) til at separere ord i din URLs.
  • Undgå lange URLs med unødvendige ord.
  • Brug ord som beskriver sidens indhold – men undgå for mange søgeord.

Her har du nogle eksempler på DÅRLIG URL struktur:

Og her er de gode eksempler så:

 

3. Interne links

Når man taler om interne links, så handler det om links fra en af dine undersider, som linker til en anden af dine undersider (fra samme webside). Jeg har gjort det i denne guide og du kan tydeligt se, at ALLE links peger mod andre sider, som har noget og gøre med www.marketingzonen.dk

Interne links er også meget vigtige for din SEO. Jeg ser dog stadig mange ejere af websider, der slet ikke bruger denne teknik, og så er der dem, der ikke bruger den rigtigt. Retningslinjerne for interne links er simple:

  • Sørg for at linkteksten er forståelig for læseren og søgemaskinen.
  • Husk at links er til for at hjælpe læserne med at navigere rundt og ikke kun for søgemaskinernes skyld.
  • Brug aldrig linkteksten ”klik her” eller ligende! Forklar hvad det er, linket henviser til i linkteksten. Fx: Læs mere om vores seo løsninger.
  • Få – men gode links – er bedre end mange og irrelevante. Prøv at holde dig på 3-5 pr. artikel, underside, blogindlæg.

Lad vær med kun at linke fra nye indlæg (artikler, blogindlæg, undersider ect.) til de ældre indlæg. Prøv også at gøre det omvendt (link fra de ældre til de nye). Dette er svært især, hvis du ikke har så mange indlæg, men det tilfører din webside en god portion SEO værdi.

 

4. Tekst formatering og brug af H1, H2 og H3

Det er vigtigt at tænke over, hvad du skriver. Det ved vi vist alle sammen, men det er altså også vigtigt at tænke over, hvordan du skriver det. Det er ikke kun godt for læsevenligheden, men også for din SEO værdi. De generelle formateringsregler retningslinjer er:

  • Brug H1 tags til dine titler… og KUN dine titler!
  • Brug H2 tags til dine hovedoverskrifter.
  • Brug H3 tags til dine underoverskrifter.
  • Brug fed og kursiv til at øge læserens opmærksomhed.
  • Skriv i mindre afsnit (3-5 linjer ad gangen).
  • Brug en skrift og farve der er nem at læse.

 

5. Brødkrummer

Hvis du har mulighed for det, så benyt dig af brødkrummer på alle dine undersider. Brødkrummer er et sæt links i toppen af siden, som gør det nemmere for brugeren at navigere tilbage uden brug af menusystemet. Det samme har søgemaskinerne. Se hvordan Den blå avis har valgt at opsætte deres brødkrummer her:

SEO-Tips-Brødkrummer

 

 

 

6. Billeder

Billeder er gode for læserens samlede oplevelse og søgemaskinerne elsker dem – HVIS de altså ikke fylder for meget! Dette vil nemlig resultere i en langsom load hastighed på din webside, og det er der ingen, der kan lide. Når du skal til at uploade en masse billeder til din webside, skal du derfor huske at følge vores retningslinjer hvad angår brug af billeder:

  • Sørg for at billedes filnavn beskriver billedet, brug evt. søgeord, men begræns dig. Undgå filnavne som fx image1.jpg eller foto1.jpg. Brug i stedet meningsfulde ord som fx kvinde-løber-marathon.jpg
  • Hvis du har mulighed for at indsætte en ”Alt tekst” så beskriv det billede, lidt a la det foregående punkt.
  • Optimer billedets størrelse. Jo mindre billedet fylder jo hurtigere reagerer og loader din webside. Undgå billeder der fylder mere end 300 KB. Jeg forsøger altid at holde mine billeder under 80 KB, men det kan være svært, da kvaliteten dermed forringes. Der er dog værktøjer på nettet, der kan hjælpe med at reducere størrelse, uden at det går for meget ud over kvaliteten (Pixlr er er udmærket sted og starte).

 

7. Need for speed!

Google har sagt det igen og igen! Din websides load hastighed er en vigtig faktor for din placering på søgeresultatet. Og alligevel ignorerer eller overser mange webmasters dette.

Googles mål er at give forbrugeren (den søgende) de mest nøjagtige resultater på hurtigst mulig måde. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at dette får endnu højere prioritering inden for de næste par år.

Hurtige websider forbedrer forbrugerens oplevelse betydeligt! Forsøg har vist, at sider der kan loade på under 2 sekunder har større sandsynlighed for at:

  • Få bedre placering i Googles søgeresultater.
  • De får flere besøg, og folk bliver på websiden i længere tid.

Hvordan øger du dine siders hastighed?

  • Fjern alle unødvendige plugins (hvis du er WordPress bruger).
  • Følg punkt 6.
  • Besøg Google page Speed Service for at få analyseret din sides hastighed og følg deres råd for optimering af din sides hastighed.

Jeg ved godt, at disse punkter er mere tekniske og ikke altid lige nemme at følge. Men uanset hvad så er de utrolig vigtige at følge for at tilføre eller øge din websides SEO værdi.

 

Hvad nu?

Jeg vil have flere SEO tips!

Hvis du har fulgt disse SEO tips og følger dig klar til mere udfordring så glæd dig til vores 7 SEO tips for den let øvede, her vil du blive præsenteret for nogle flere punkter, som helt sikkert vil sætte endnu mere skub i din placering på Google.

Vi vil komme nærmere ind på XML Sitemap, Eksterne links, Webmaster tools og Analytics. Og hvis du vil være helt sikker på at få vores opdateringer, artikler og gratis guides (før alle andre), så husk at skrive dig op til vores nyhedsbrev.

 

HJÆLP, det giver ingen mening!

Gav vores SEO tips ingen mening? Bare rolig, vi hjælper dig naturligvis, hvis du har brug for det. Læs mere om hvordan vi gør det hele for dig, uden at du skal bekymre dig om noget som helst under vores SEO løsninger.

 

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *