Øg din omsætning – allerede i morgen!

Din omsætning er i høj grad afhængig, af din markedsføringsstrategi.

Omsætning

Dit produkt eller din ydelse kan være nok så fantastisk og uundværlig, men hvis du ikke har styr på din markedsføring , risikerer du at miste en masse potentielle kunder.

Markedsføring behøver ikke være dyrt – eller svært.

Tricket hedder innovation og går i al sin enkelthed ud på, at enten er din virksomhed i udvikling – eller også er den i afvikling. Udvikling for din virksomhed betyder alle de rare ting som øget omsætning, flere kunder og rejsen hen imod de mål, du satte dig, da du besluttede at få et momsnummer.

Afvikling betyder, at din virksomhed er kørt af sporet, hvilket medfører faldende indtjening, færre kunder og den lille tvivl, der nager, når du spørger dig selv, hvorfor du egentlig valgte at blive selvstændig. Men er markedsføring så virkelig svaret?

Udvikling eller afvikling?

Måske er du tilfreds med din virksomhed, som den er lige nu: Du har den omsætning, du har budgetteret med, og dine kunder vender tilbage næsten af sig selv. Tillykke med det! Men hvad sker der den dag, du bliver overhalet indenom af en konkurrent, som laver lidt bedre tilbud, har lidt andre produkter eller ydelser, og som *BAM* køber en dobbeltsidet annonce i lokalavisen, hvor han gør sig til verdensmester i at sætte solceller op, netop som regeringen har vedtaget en støtteordning?

Eksemplet er naturligvis stærkt forenklet, men essensen af det hele er, at du er nødt til at udvikle dig sammen med (og helst lidt foran) dine omgivelser og dit marked.

 

Handler det bare om prioritering?

”Jamen, det er svært/tidskrævende/dyrt/slet ikke mig/(indsæt selv en undskyldning)” mumler du måske, mens du rydder op på dit lager, bogfører løn, udskriver fakturaer, besvarer mails og støvsuger din firmabil…

Både og – for som med alt andet handler det om prioriteringer af dine ressourcer. Så med risiko for at lyde en lille smule som en halvdårlig selvhjælpsbog, drister vi os til at spørge: Hvad er vigtigt for DIG, lige NU? Hvis det er at holde gang i din drøm og lave det, du brænder for, så serverer vi her to øvelser, du kan udføre med det samme. Hvis du er effektiv, tar’ det 15 minutter.

  1. Definer din virksomhed. Lyder så banalt, at det næsten er dumt, men prøv alligevel:
    Jeg hjælper … (Indsæt målgruppe)
    Med at …
    Så de …

    Hos Marketing Zonen ville det se nogenlunde sådan ud: Vi hjælper og rådgiver små og mellemstore virksomheder med at markedsføre deres produkter eller ydelser på rette tid og sted, så de kan koncentrere sig om at drive deres virksomhed eller kan lære selv at styre deres markedsføring.
    Og vupti – nu har du i grove træk nedskrevet, hvem du skal koncentrere dig om – og hvorfor DU er deres oplagte valg.

    Øv det gerne til du er helt blå i hovedet, så er du nemlig endnu bedre rustet næste gang, nogen spørger, hvad du laver. Det hedder forresten en elevatortale (den tar’ vi en anden god gang).
    .

  2. Kig på beskrivelserne af det du tilbyder på hjemmesiden, i brochurer og alle andre steder: Er det klart for dine kunder, hvad det er, du i virkeligheden sælger dem? Taler du om produktet, kurset eller ydelsen – eller kommunikerer du værdien?
    Skriv alle de ting ned – også dem, du synes er selvfølgelige – dit produkt eller ydelse tilfører din kunde: Hvad bliver de i stand til med det, du tilbyder? Hvilken forskel kan det gøre for dem – økonomisk, fysisk, psykisk, i deres privatliv og/eller professionelt? Og kig så bagefter på, om det også er det, du kommunikerer i dine salgstekster.
    Det er heldigvis ikke så svært at ændre. Men forskellen er markant.

 

Gir det mening?

Du bør nu sidde med de vigtigste informationer, du nogensinde kommer i nærheden af rent markedsføringsmæssigt, og du kan gå skridtet videre og begynde at lave en plan for Hvordan og Hvornår, du skal ramme Hvem med din markedsføring.

Følg med på bloggen – vi  marketing

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *